Eergisteren vroeg mijn dochter me hoe de verkoop van mijn collectie via de website verliep. Eerder had ik al een aantal pop-lp’s verkocht via marktplaats. Voor de “klassieke afdeling” koos ik naast een algemene advertentie op marktplaats voor het bouwen van deze website.
Onvindbaar
Om kort te zijn: via de website had ik na twee weken nog geen enkele bezoeker en dientengevolge dus ook geen reactie. Een van de oorzaken is natuurlijk de vindbaarheid of beter gezegd de onvindbaarheid van de site. Zelfs na een aantal aanpassingen volgens de theorieën van Search Engine Optimization (SEO) blijkt het bijna onmogelijk om je website hoog in de gratis Google resultaten te krijgen.
Van Vleuten en van Muiswinkel
Door haar vraag moest ik denken aan “Antiquariaat Oblomow”, de ongeëvenaarde voorstelling van Diederik van Vleuten en Erik van Muiswinkel. Het verhaal is dat Diederik niet meer het theater in wil en een handeltje in tweedehands boeken is begonnen: Antiquariaat Oblomow. Erik zou echter veel liever als duo blijven optreden. Hij ziet niets in Diederiks nieuwe winkeltje, zeker nu er aan de overkant van de straat een groot “multimediarium” in aanbouw is.
En hoewel ikzelf niet gekleed ben in de “ribbels en de ruiten”, is de passie voor de handelswaar een overeenkomst die ik deel met Diederik. In mijn geval is dat dus de grammofoonplaat. Die passie is door mijn nieuwe activiteit weer helemaal terug. Ook bij mij is weinig hartstocht voor verkoopcijfers te bespeuren.
Dat wil niet zeggen dat ik geen vreugde beleef aan de verkoop. Bij de kopers van pop-lp’s ontdekte ik immers eenzelfde liefde voor de oude vertrouwde LP. Die waren oprecht blij met de aankoop. En ik in dat geval uiteindelijk ook!!
Hoe dan ook. Ik geniet momenteel heel erg van het bezig zijn met de platen en website. Is er weinig tot geen belangstelling voor? Dan is dat jammer (of ook weer niet).